7 andere lessen uit 1 jaar Studio Lot

Hier deelde ik al wat ik leerde uit een jaar lang aan het hoofd van mijn eigen onderneming staan. Maar ik leerde ook andere dingen, dingen die totaal geen betrekking hebben op het copywriterschap. En omdat dat nu net is wat mijn job zo leuk maakt, dacht ik, daar maak ik gewoon ook een lijstje van. Here we go.

Les 1: chocomelk is ideaal na het lopen

Ik schreef een tijdje voor een online sport-/voeding-/mindsetplatform en de kennis die ik daar heb opgedaan is puur goud. Ik leerde een heleboel verstandige dingen over sport en psychologie, maar onthoud vooral dit: na een pittig loopje is een glas chocomelk de ideale hersteldrank. Say no more. Preventief herstellen, is dat een ding? Ik denk het wel.

Les 2: er zijn mensen die hun geld verdienen met het organiseren van voetbalpronostieken

Ik geef het maar mee.

Les 3: er is véél onderhoud aan een zwembad

Je moet het ding ‘preppen’ voor de zomer. En voor de winter nog eens. En dan in de tussentijd ook nog eens onderhouden ook. Ik ben bijna blij dat er in onze tuin geen ruimte is voor zo’n ding.

Les 4: zelfs mensen met veel poen gaan nog steeds een lening aan om een (extra) woning te kopen

That’s right, ik leerde het hefboom-effect kennen. Dat was mij voordien onbekend, deels door een gebrek aan geld om mee te hefbomen, deels door een complete desinteresse voor de investeringswereld. Van dat laatste begin ik stilaan terug te komen, door de talloze blogposts die ik er al over schreef, dat eerste is nog een werkpuntje.

Les 5: Maldegems is totaal onverstaanbaar

Daardoor je interviews 5 keer opnieuw op halve snelheid moeten afspelen is… vervelend. Het is bovendien behoorlijk ver rijden vanuit Antwerpen, waardoor Maldegemse klussen tijdrovende klussen zijn. Maar de mensen zijn er wél sympathiek.

Les 6: er bestaan heel veel verschillende soorten schroevendraaierkoppen

Er bestaan ook verzameldozen met wel 100 van zo’n opzetstukken. En als die dozen in een webshop staan, moet je al die soorten bits en hoe-ze-ook-heten allemaal opsommen. Niet héél boeiend, wel leerrijk, zo blijkt.

Les 7: het was een absurd moeilijk jaar voor de zorg…

… en dan nog staan al die mensen belangeloos klaar om interessante, lange gesprekken te voeren over de ethische kant van de zaak. Ik schreef er een dossier over en dat was met voorsprong mijn boeiendste opdracht van dit jaar (je kan een stuk van het dossier hier teruglezen).

Ik zou zo nog tien extra lessen kunnen opsommen, maar die houd ik voor een volgende keer. Happy birthday to me (dit is de laatste keer, beloofd), en hopelijk komen er nog honderd keer zoveel (even gevarieerde) lessen bij de komende jaren.

Terug naar de website.

Meer Studio Lot content? Kan. Op Instagram bijvoorbeeld.

Meer van dat

Namen verzinnen voor beginners: hier moet je op letten

Of het nu je kind is, je nieuwe service of je zaak: het ding moet een naam hebben. En zowel bij een kind als bij een service als bij een zaak is dat een Big Deal. Maar waar je bij het verzinnen van namen voor je kind beroep kan doen op apps, literatuur en vibes, kom je er op zakelijk vlak iets minder vlot vanaf. Tenminste, als je het goed wil doen. Ouders die beweren dat dé naam opeens in hun hoofd popte toen ze hun kind voor de eerste keer zagen, liegen. Die naam zat er altijd al, al hadden ze er misschien nog niet bewust aan gedacht. En ouders die hun kind bij de geboorte een dubbele naam geven ‘zodat het kind later zelf kan kiezen’? Die hebben gewoon geen zin om knopen door te hakken. Het aller- aller- allerbelangrijkste dat ik kan meegeven over het verzinnen van een naam is dit: er is niet één juiste oplossing. Dat is zowel een geruststelling – want echt fout kan je niet zitten – als een gigantische frustratie – want de mogelijkheden zijn eindeloos en waar begin je dan in hemelsnaam? Soorten namen Bedrijfsnamen kan je ruwweg onderverdelen in twee

Lees Verder

Werken met een copywriter – een timeline

Bestel nu je blogpost en krijg ‘m morgen in je brievenbus! Vraag binnen dit en een uur je webcopy aan, en ga morgen live! Content op maat: voor 22.00u besteld, morgen in huis! Nog nooit gezien? Klopt. Omdat dat niet is hoe het werkt. Mocht het kunnen, ik zou met plezier de Bol.com van de copywriters worden, al helemaal als ik er de omzetcijfers bij krijg. Maar helaas kost het meer tijd om een stukje persoonlijke tekst in elkaar te boksen dan om een random wc-borstel uit een magazijn te halen, in een busje te laden en tot bij je voordeur te rijden. Ja, zelfs als je daarvoor de Antwerpse ring moet trotseren. Was het maar alleen schrijven … Het schrijven zelf kan snel gaan. Als ik in the zone zit, en ik heb alle informatie die ik nodig heb, schrijf ik aan de snelheid van het licht. Daar zit dus het probleem niet. Het probleem zit ‘m in het verkrijgen van al die informatie – en dus ook in de communicatie die daarvoor nodig is. Maar geen nood, dat probleem hoeft helemaal geen probleem te worden, als de verwachtingen maar goed zitten en de afspraken duidelijk zijn. Dus breek

Lees Verder