Wat doet een beginnend zelfstandige nu eigenlijk? – Dagboek van een freelancer #2

Vier weken ben ik bezig, en ik heb vooral al ten volle geprofiteerd van wat ik het grootste voordeel van mijn nieuwe carrièrestap noem: alles kan van overal. Ik werkte vanop een trein, publiceerde mijn eerste blog vanuit Parijs en as we speak zit ik te schrijven op een bankje onder de bomen. Sure, daar zijn vast ook ook nadelen aan verbonden (hallo muggen), maar ik vind het nog steeds behoorlijk ideaal. Verder deed ik deze twee weken heerlijk rustig aan, zocht ik naar manieren om het bestaan van Studio Lot bekend te maken en hakte ik visitekaartjesknopen door.

Het is nog steeds zoeken (wordt dit een constante in al mijn dagboekblogs, ja of nee? Place your bets in de comments), maar ik begin mijn draai te vinden. Maar waar hou ik mij zoal mee bezig? Wel, de laatste weken heb ik mijn tijd en energie vrij consequent verdeeld over vier grote pijlers.

Groei, netwerkje, groei!

Ik denk dat ik de laatste weken meer tijd heb gespendeerd op LinkedIn dan tijdens de rest van mijn leven opgeteld. Interessante mensen opsnorren en volgen (of stalken, naargelang hoe je het bekijkt), contacten leggen met mensen die ik uit het oog verloren was, op elke mogelijke ‘copywriter gezocht’-post springen en de stiel afkijken van mensen die deel uit lijken te maken van het LinkedIn-meubilair. Zijn wij al vrienden?

Het idee erachter is simpel: hoe meer mensen weten wie ik ben en wat ik doe, hoe groter de kans dat ik hier blijvend mijn geld mee kan gaan verdienen. Dan mag ik het nog zo vervelend vinden om mezelf de hele tijd ‘op te dringen’ – want zo voelt het – het lijkt wel te werken.

Wie netwerken zegt, zegt natuurlijk ook visitekaartjes, en ik zou mezelf niet zijn als ik er gewoon liet drukken. Dus heb ik een stempel besteld (hierzo) om daar handmatig mijn eigen kaartjes mee te maken. Zodat ik gerechtvaardigd kan stempelen tijdens mijn werkuren. En daarbuiten.

Schaamteloos verkopen*

*mezelf beleefd voorstellen

Deze bezigheid ligt in het verlengde van ervoor zorgen dat iedereen op LinkedIn mijn naam kent. Antwerpen zit namelijk vol getalenteerde agencies en designbureaus die heus wel eens een copywriter nodig hebben. En het zou fantastisch zijn als zij dan aan mij denken. Dus heb ik mijn portfolio lekker brutaal in tientallen mailboxen (en binnenkort ook brievenbussen, you never know) gedropt. Baat het niet, dan schaadt het niet.

En ten slotte probeer ik – voor wie niet op LinkedIn of in een agency zit – ook wat tijd en moeite te stoppen in mijn personal brand zoals dat dan heet, door actief te blijven op Instagram en natuurlijk hier, op mijn blog. Niemand ontsnapt aan mij, niemand.

Het eigen project

Maar ik ben geen geboren verkoper en als ik mezelf hele dagen moet gaan pluggen, word ik onnozel. Dus heb ik een alternatieve tijdsbesteding achter de hand. Tijdens mijn arbeidsongeschiktheid ben ik namelijk begonnen met een gigantisch schrijfproject, in de eerste plaats voor mezelf, in de tweede plaats misschien ooit voor een publiek. Als ik daar traag maar gestaag aan verder kan werken tussen het droppen van mijn naam door, krijg ik het misschien nog voor mijn pensioen (dat is geen ding voor zelfstandigen zeker?) af.

Nooit te oud om te leren

De rest van mijn tijd vul ik op met bijleren. Ik heb een stel boeken besteld en lees blogs en e-books over alle mogelijke onderwerpen die me van pas komen. Zo is er naast copywritingblogs en freelancetips bijvoorbeeld ook al een boek over time management de revue gepasseerd. Mocht iemand hier nog goede leestips hebben, hoor ik het graag, mijn toekomstige boekenreviewrubriek dankt u.

Het gaat niet snel. Het gaat niet vanzelf. Maar ik zet stappen, leg contacten, en raak gewend aan het freelancersritme, en dat lijkt me voor een eerste maand wel voldoende.

Tot de volgende!

Mijn vorige dagboek gemist? Lees het hier!

Meer van dat

Namen verzinnen voor beginners: hier moet je op letten

Of het nu je kind is, je nieuwe service of je zaak: het ding moet een naam hebben. En zowel bij een kind als bij een service als bij een zaak is dat een Big Deal. Maar waar je bij het verzinnen van namen voor je kind beroep kan doen op apps, literatuur en vibes, kom je er op zakelijk vlak iets minder vlot vanaf. Tenminste, als je het goed wil doen. Ouders die beweren dat dé naam opeens in hun hoofd popte toen ze hun kind voor de eerste keer zagen, liegen. Die naam zat er altijd al, al hadden ze er misschien nog niet bewust aan gedacht. En ouders die hun kind bij de geboorte een dubbele naam geven ‘zodat het kind later zelf kan kiezen’? Die hebben gewoon geen zin om knopen door te hakken. Het aller- aller- allerbelangrijkste dat ik kan meegeven over het verzinnen van een naam is dit: er is niet één juiste oplossing. Dat is zowel een geruststelling – want echt fout kan je niet zitten – als een gigantische frustratie – want de mogelijkheden zijn eindeloos en waar begin je dan in hemelsnaam? Soorten namen Bedrijfsnamen kan je ruwweg onderverdelen in twee

Lees Verder

Werken met een copywriter – een timeline

Bestel nu je blogpost en krijg ‘m morgen in je brievenbus! Vraag binnen dit en een uur je webcopy aan, en ga morgen live! Content op maat: voor 22.00u besteld, morgen in huis! Nog nooit gezien? Klopt. Omdat dat niet is hoe het werkt. Mocht het kunnen, ik zou met plezier de Bol.com van de copywriters worden, al helemaal als ik er de omzetcijfers bij krijg. Maar helaas kost het meer tijd om een stukje persoonlijke tekst in elkaar te boksen dan om een random wc-borstel uit een magazijn te halen, in een busje te laden en tot bij je voordeur te rijden. Ja, zelfs als je daarvoor de Antwerpse ring moet trotseren. Was het maar alleen schrijven … Het schrijven zelf kan snel gaan. Als ik in the zone zit, en ik heb alle informatie die ik nodig heb, schrijf ik aan de snelheid van het licht. Daar zit dus het probleem niet. Het probleem zit ‘m in het verkrijgen van al die informatie – en dus ook in de communicatie die daarvoor nodig is. Maar geen nood, dat probleem hoeft helemaal geen probleem te worden, als de verwachtingen maar goed zitten en de afspraken duidelijk zijn. Dus breek

Lees Verder