Hoe begin je met bloggen? Een foolproof stappenplan

Het waren zo ongeveer mijn eerste woordjes*, ik zeg het nu nog steeds, en ik zal het altijd blijven zeggen: elk bedrijf heeft baat bij een blog. En dat verkondig ik niet (alleen) omdat ik nu toevallig mijn geld verdien met het schrijven van die blogs. Je verhalen delen heeft oneindig veel voordelen. Ik zou ze hier allemaal uit de doeken kunnen doen, maar de beste manier om die voordelen te ontdekken, is door ze zelf te ervaren. Ja, ik zeg dus dat (en straks ook hoe) je moet beginnen bloggen. En wel nu.

Yikes, echt, nu-nu?

Ja, nu-nu.

Het wordt niet makkelijker door er tijd te laten overgaan, het wordt alleen maar makkelijker door het meer te doen. Start niet (meteen) met het opstellen van een uitgebreid meerjarenplan. Probeer eerst of het echt iets voor jou is, en welke richting je uit wil gaan. Als het dan na twee blogposts tegenvalt moet je niet het hele verder jaar tegen dat ingewikkelde maar ongebruikte blogplan aankijken dat je in al je enthousiasme op de muur hebt gekalkt.

Genoeg gekletst, hoe begin je nu echt te bloggen?

Het is eigenlijk echt heel simpel: je gaat zitten (of staan, als je een hippe vogel met een stabureau bent), en je begint te vertellen, maar dan geschreven. Meer is het niet. Mocht je bang zijn om te falen, onthoud dan: je eerste blogpost zal sowieso even je best gelezen post ooit zijn. Win!

Last van koudwatervrees? Ik heb voor jou een foolproof stappenplan dat je rechtstreeks naar je eerste echte blogpost helpt. Zonder uitgebreide strategiesessies deze keer**. Die komen later wel, als je nu die eerste stap maar zet.

Je eerste blogpost: een stappenplan

  1. Bedenk wie je ideale klant (en dus lezer) is.
  2. Vraag jezelf af wat die klant zou willen weten waar jij best veel van weet, of beter nog, vraag het aan een trouwe klant die nu toevallig in de buurt/bereikbaar is. Je kan ook bedenken welke vragen vaak terugkomen in je zaak, en die als uitgangspunt nemen.
  3. Kan je een duidelijk antwoord geven op die vraag in minder dan pakweg 1000 woorden? Alright, dat is het onderwerp van je eerste post. Is dat onmogelijk? Probeer dan een deelvraag te verzinnen die je wel beknopt kan beantwoorden (en hou de rest in je achterhoofd voor post nr. 2 en 3 en 4…). Uiteraard kunnen langere artikels ook, maar maak het jezelf in het begin vooral niet te moeilijk.
  4. Zoek een format waar je verhaal in past. Lijstjes zijn populair, stappenplannen ook (zou het? ;-)), maar het kan ook een persoonlijke ervaring in reportagevorm zijn, een interview, een doodgewone informatieve post, een nieuwsbericht, … Er zijn ongetwijfeld meerdere opties voor het onderwerp dat je in gedachten hebt, dus kies er eentje waar je comfortabel bij voelt
  5. Bepaal de structuur en giet de boodschap die je wil meegeven daarin. Wat zet je in de intro, welke punten wil je daarna maken en wat wordt je conclusie?
  6. Schrijven maar. Hou tijdens het schrijven in het achterhoofd dat je niet schrijft voor iemand met dezelfde kennis als jij, maar wel voor iemand die misschien wel voor de eerste keer in aanraking komt met je merk/product/verhaal. Schrijf zoals je spreekt. Een blog is geen officieel document, geen producthandleiding en al zeker geen wetenschappelijk artikel (tenzij dat nu toevallig je branche is). Eigenlijk zouden klanten die je tekst lezen, meteen moeten herkennen wie er achter de post zit.
  7. Laat je post een dagje liggen en lees na (of laat nalezen, want twee paar ogen zien altijd meer dan een).
  8. Publiceren en delen die hap. Vraag je eerste lezers om feedback of input voor de volgende post, zodat je je blog steeds beter kan afstemmen op hun behoeften.

En voilà, het begin is er, je bent nu officieel aan het bloggen geslagen. Op naar de volgende!

Mocht je nu na het lezen van deze post denken “nee bedankt, daar heb ik geen tijd voor”, laat het mij dan gerust weten, dan probeer ik je op andere gedachten te brengen. Of ik neem je het bloggen gewoon uit handen, dat kan ook.

Volg mij gerust ook op Instagram!

Terug naar de website

*Deze stelling is niet geverifieerd en mogelijk licht overdreven voor het dramatische effect.

**Ik ben niet tegen strategiesessies, integendeel zelfs, bloggen wordt makkelijker met een stevige strategie erachter, maar als ze een drempel vormen om aan het echte werk te beginnen, laat je ze beter nog even achterwege.