In een ideale wereld ben ik natuurlijk de ideale copywriter voor iedereen. Maar helaas, dat is niet zo. Sterker nog, ik ben maar voor een minderheid echt de perfecte match. Gelukkig ben ik de beroerdste niet, en kan ik de rest van de wereld alsnog vertellen waarop je moet letten om dan wél de juiste copywriter te vinden.
Bestond er maar iets als Tinder voor copywriters, toch? Helaas, zoiets (het heet Fiverr) bestaat, maar het werkt niet, want op dat platform is een ware prijzenoorlog gaande en laat dat nu net niet de belangrijkste factor zijn in je zoektocht.
Dus: waarop moet je letten?
Maar als je niet mag selecteren op prijs, hoe kies je de juiste copywriter? Er zijn een paar dingen waar je op kan letten, en die dingen kom je te weten tijdens een kennismakingsgesprek. Klopt, voor je je copywriter bombardeert met opdrachten, moet je tijd vrijmaken voor een goed gesprek. Geloof mij, het spaart tijd, frustraties en geld aan beide kanten. Neem er een kopje koffie bij, lijst op wat je wil weten en maak er gewoon een prettige conversatie van. Vaak weet je op het einde vanzelf wel of het matcht of niet. Wow, het is écht als daten.
En net zoals je bij een eerste date toch een paar onderwerpen verplicht moet afwerken (honden- of kattenmens, frietjes met of zonder stoofvleessaus, Thuis of Familie, dat soort dingen), is dat bij copywriterkennismakingen niet anders. Je hoeft ze niet allemaal op te brengen – er een kennismakingsdag van maken is misschien wat overdreven – maar pik er de factoren uit die jij belangrijk vindt bij een samenwerking.
Manier van factureren
Ik begrijp het, je hebt een budget en je wil weten hoeveel die copywriter daar precies van afsnoept. Maar “wat is jouw prijs?” is een gekke vraag, waar je eigenlijk niet veel uit leert. Beter vraag je naar de manier waarop de schrijver in kwestie factureert. Is dat per teken? Per woord? Per project? Per uur? Per dag? Krijg je een voorstel op voorhand of worden de uren bijgehouden? Wordt er bij een projectprijs rekening gehouden met feedbackrondes? Een? Twee?
En – ook niet onbelangrijk – hoe wil jij werken? Gaat het om een eenmalige opdracht? Heb je elke maand wat posts nodig? Leg op tafel waar jij aan denkt, en vraag om een concreet prijsvoorstel voor die opdracht. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en heb je ook een beter beeld van wat je naar te toekomst toe kan verwachten.
Schrijfstijl
Een goede copywriter verandert van stijl zoals een Instagram-influencer van outfit. Maar dat wil niet zeggen dat elke copywriter zomaar voor iedereen kan schrijven. Ik heb zelf een nogal losse schrijfstijl, die ik wel kan aanpassen naargelang het publiek, maar de mogelijkheden zijn niet onbeperkt. Van sommige doelgroepen ken ik de taal gewoon niet. Vakliteratuur voor boekhouders, IT’ers of apothekers? Ik zal er niet voor gevraagd worden, en dat is helemaal ok. Ik schrijf hun taal niet.
Vraag dus zeker of je van je date, sorry, copywriter, al wat eerdere teksten mag lezen, liefst zo uiteenlopend mogelijk, zodat je je een beeld kan vormen van de schrijfstijl en hoe flexibel die is.
Werkwijze
Een copywriter is geen machine die je aan- en uitzet wanneer je daar zin in hebt. Je werkt samen met een mens van vlees en bloed, en die mens is gebonden aan werktijden, planningen en vakanties. Kortom: ook copywriters hebben een leven, en niet elk leven ziet er hetzelfde uit.
Sommige freelancers werken vooral aan kortetermijnopdrachten, die kan je met een gerust hart bellen als je opdracht morgen klaar moet zijn. Anderen zitten al weken voordien volgeboekt, en werken misschien liever met vaste dagen waarop je hen kan inschakelen. En nog anderen wisselen af.
Zorg ervoor dat je weet hoe je toekomstige partner in copy gewend is te werken, en denk na of (en hoe) dat bij jouw plannen past. Overleg ook over de vorm van briefings (sommige schrijvers krijgen die graag telefonisch, anderen werken met een invulformulier en nog anderen kan je gewoon een whatsappje sturen), feedbackrondes en deadlines.
Interesses en ervaring
Heeft de copywriter voeling met je sector? Of zelfs ervaring? Fantastisch! Maar… niet noodzakelijk. Schrijvers zonder ervaring kunnen van pas komen als je het grote publiek probeert te bereiken met je teksten, omdat zij dezelfde basis hebben als dat grote publiek. Zo heb je minder kans dat er vakjargon in je teksten sluipt of dat er ongemerkt toch voorkennis wordt verwacht van je publiek. In dat geval is een copywriter met een gezonde interesse in de sector meer dan genoeg.
Wil je een nichepubliek bereiken, dat zelf al helemaal thuis is in het onderwerp dat je wil aansnijden, dan ga je best wel op zoek naar iemand met de nodige ervaring. Geen zorgen, voor elke niche zijn er schrijvers. En vaak nog veel meer dan je denkt.
Doe dit vooral niet
Er zijn veel do’s in dit verhaal, maar er is ook een grote DON’T. Een beetje zoals je tijdens je eerste date niet zou beginnen over de jurk die je moeder al gekocht heeft voor jullie aanstaande huwelijk.
Vraag niet om gratis werk.
Uiteraard mag je vragen of je eerder werk mag lezen. Dat zou ik zelfs ten sterkste aanraden, en dat is voor een copywriter die al langer dan een maand bezig is waarschijnlijk ook geen enkel probleem. Maar ga geen onbetaald werk verpakken als “een test”. Werk is werk en tijd is tijd, en als jij wil dat een copywriter speciaal voor jou een stuk tekst schrijft, dan zal je daarvoor moeten betalen. Dat is alleen maar netjes.
Wat je wél kan doen is een betaalde proefopdracht opzetten. Zo hoef je niet meteen een langdurige samenwerking aan te gaan, kan je toch eens testen hoe het loopt tussen jullie, én ontdek je al snel of de geleverde copy is wat je er van verwacht.
Denk je nu na heel deze lijst nog altijd dat ik weleens de juiste copywriter voor jou zou kunnen zijn? Nice. Mail me!
Volg mij ook op Instagram voor meer quality (en nonsense) content!