Een biografie vol motivatie – Lotte leest #1

Hopla, we doen eens lekker wild en introduceren een nieuwe blogrubriek! In Lotte Leest ga ik op zoek naar boeken die mij iets kunnen bijbrengen. Boeken over het ondernemerschap. Boeken over marketing. Boeken over time management – ik bekijk het breed. Over elk gelezen boek schrijf ik hier een korte review. Omdat ik de boekbesprekingen uit mijn schoolcarrière mis, maar vooral om jullie te laten weten of het de moeite is. You’re welcome.

Voor deze eerste editie ging ik voor Shoe Dog. En wat blijkt, de biografie van Nike-oprichter Phil Knight is een bron van motivatie voor elke ondernemer.

Waar gaat dit over?

Surprise, surprise, Nike is niet geboren als uit de kluiten gewassen sportbedrijf met bijna 75.000 mensen in dienst, een van de meest herkenbare logo’s ter wereld en een stel schoenen in bijna elke schoenkast ter wereld. Integendeel. De sportgigant begon in 1964 als een wild idea van de Amerikaanse hobbyhardloper Phil Knight en groeide niet zonder slag of stoot uit tot de pionier die we nu kennen.

Ik hoorde iemand dit boek een mustread voor elke ondernemer noemen, maar ik twijfelde, wat wat zou ik als copywriter hebben aan het verhaal van een schoenmarchant? Toch wel wat, zo blijkt.

Het oordeel van yours truly

Als beginnend ondernemer en beginnend jogger (en af en toe een behoorlijke sukkel op beide vlakken) vond ik dit boek een verademing. Ik heb het vermoeden dat het verhaal behoorlijk geromantiseerd is, maar dat maakt ook wel dat het megavlot leest en op heel veel vlakken inspirerend werkt. En als dat het resultaat is, mag er van mij gerust wel wat aangedikt worden. 

Verwacht geen hapklare businesstips of geheime recepten om zelf sportschoenrubber te fabriceren. Wat je wel krijgt is een eerlijk verhaal met niet alleen een succesvol einde (sorry voor de spoiler), maar vooral ook heel veel bumps in the road.

Om te onthouden

Zelfs de groten der aarde zijn begonnen als absolute nitwits. Het werkt troostend dat de oprichter van Nike in de beginjaren geïmporteerde schoenen verkocht vanuit zijn oude auto. Het geeft een vreemd soort hoop dat ook hij om geld moest vragen, bij zijn ouders, bij de bank en zelfs bij familie van werknemers. Het stelt gerust dat zelfs hij zich door talloze belangrijke meetings gebluft heeft.

Er zijn tientallen momenten in de geschiedenis van Nike waarop het bedrijf op het randje van de afgrond stond. Ze zijn er nooit ingestort, maar zelfs dat had vaak meer te maken met goed uitgedraaide improvisatie dan met doordachte strategieën.

En toch is het hen gelukt.

Wat ontbreekt er? 

Ik bleef wél wat op mijn honger zitten wat betreft de marketingkant van het verhaal. We lezen alles over het verhandelen, ontwerpen en bestellen van schoenen, het zoeken van fabrikanten en het openen van filialen, maar er wordt weinig aandacht gegeven aan hoe Nike de marketingmachine is geworden die ze vandaag is (dit fantastische filmpje al gezien?). Het ontwerp van de ‘swoosh’ komt kort ter sprake (de designer ervan kreeg er at the time zowaar de volle 35 dollar voor), maar daar moest ik het zo ongeveer mee doen. Spijtig, maar in de eerste plaats is dit natuurlijk het verhaal van Phil Knight zelf, en hij was nu niet meteen het marketinggenie van de hele bende.

Op dat vlak onthoud ik dus maar gewoon dat Nike bijna Dimension Six had geheten (bijna even catchy) – Phils beste suggestie – ware het niet dat een medewerker vlak voor de deadline een droom had waarin de naam Nike tot hem kwam. Ik noteer: genoeg slapen is belangrijk.

Wie moet dit lezen?

Het boek is niet alleen voor sporters. Niet alleen voor mensen die schoenen willen importeren uit Japan. Niet alleen voor CEO’s in wording. Eigenlijk is het gewoon prettig om te lezen voor iedereen die zin heeft om iets op poten te zetten. Vooral als het even moeilijker gaat, valt er uit deze biografie behoorlijk wat motivatie te schrapen om opnieuw recht te krabbelen en door te gaan.

I quote

“I told myself: Let everyone else call your idea crazy… just keep going. Don’t stop. Don’t even think about stopping until you get there, and don’t give much thought to where “there” is. Whatever comes, just don’t stop.”

Tot zover mijn eerste boekreview sinds de middelbare school. Mocht je nog suggesties hebben voor de volgende edities, let me know!

Terug naar de website

P.S. Volg mij gerust ook op Instagram

Meer van dat

Namen verzinnen voor beginners: hier moet je op letten

Of het nu je kind is, je nieuwe service of je zaak: het ding moet een naam hebben. En zowel bij een kind als bij een service als bij een zaak is dat een Big Deal. Maar waar je bij het verzinnen van namen voor je kind beroep kan doen op apps, literatuur en vibes, kom je er op zakelijk vlak iets minder vlot vanaf. Tenminste, als je het goed wil doen. Ouders die beweren dat dé naam opeens in hun hoofd popte toen ze hun kind voor de eerste keer zagen, liegen. Die naam zat er altijd al, al hadden ze er misschien nog niet bewust aan gedacht. En ouders die hun kind bij de geboorte een dubbele naam geven ‘zodat het kind later zelf kan kiezen’? Die hebben gewoon geen zin om knopen door te hakken. Het aller- aller- allerbelangrijkste dat ik kan meegeven over het verzinnen van een naam is dit: er is niet één juiste oplossing. Dat is zowel een geruststelling – want echt fout kan je niet zitten – als een gigantische frustratie – want de mogelijkheden zijn eindeloos en waar begin je dan in hemelsnaam? Soorten namen Bedrijfsnamen kan je ruwweg onderverdelen in twee

Lees Verder

Werken met een copywriter – een timeline

Bestel nu je blogpost en krijg ‘m morgen in je brievenbus! Vraag binnen dit en een uur je webcopy aan, en ga morgen live! Content op maat: voor 22.00u besteld, morgen in huis! Nog nooit gezien? Klopt. Omdat dat niet is hoe het werkt. Mocht het kunnen, ik zou met plezier de Bol.com van de copywriters worden, al helemaal als ik er de omzetcijfers bij krijg. Maar helaas kost het meer tijd om een stukje persoonlijke tekst in elkaar te boksen dan om een random wc-borstel uit een magazijn te halen, in een busje te laden en tot bij je voordeur te rijden. Ja, zelfs als je daarvoor de Antwerpse ring moet trotseren. Was het maar alleen schrijven … Het schrijven zelf kan snel gaan. Als ik in the zone zit, en ik heb alle informatie die ik nodig heb, schrijf ik aan de snelheid van het licht. Daar zit dus het probleem niet. Het probleem zit ‘m in het verkrijgen van al die informatie – en dus ook in de communicatie die daarvoor nodig is. Maar geen nood, dat probleem hoeft helemaal geen probleem te worden, als de verwachtingen maar goed zitten en de afspraken duidelijk zijn. Dus breek

Lees Verder