Waarom interviews onmisbaar zijn voor jouw contentmarketing

Interviews binnen contentmarketing – en dan meerbepaald blogs – zijn zwaar underrated. There, I said it. Ben ik helemaal neutraal in deze? Allicht niet, mijn job hangt aan elkaar van interviews. Maar het zijn er nog niet genoeg. Blijkbaar is nog niet iedereen overtuigd van de meerwaarde van interviews in the grand scheme of contentmarketing. Terwijl een goed interview eigenlijk alleen maar voordelen heeft.

“Welke dan, Lotte?”

Daar kom ik nu toe, ongeduldigaards.

Voordeel 1: je artikels zijn packed met (de juiste) expertise

Een copywriter is ook maar een mens, die weet niet alles. En natuurlijk kan een goed copywriter researchen, maar dat kost tijd. Zeker als de schrijver in kwestie nog niet helemaal thuis is in je branche. Dus die arme ziel (die je waarschijnlijk per uur betaalt, mind you) zit te zwoegen en zweten in de krochten van research-internet, terwijl jij de gezochte kennis waarschijnlijk gewoon in huis hebt. Dat klinkt als tijd- en geldverspilling.

Een kort gesprek tussen copywriter en een intern expert kan ervoor zorgen dat je blogpost niet alleen bomvol kennis zit (en dat wil je, want je wil natuurlijk je expertise tentoonstellen), maar waarvan je ook zeker weet dat het verhaal strookt met dat van je bedrijf.

Minder feedbackrondes ✔️
Minder copywriteruren ✔️
Boeiendere, minder generieke blogposts met een bedrijfseigen touch✔️

Voordeel 2: het brengt leven in de content

Begrijp me niet verkeerd, ik pleit niet voor een blog met alleen maar interviews. Veel blogposts kunnen prima zonder interview. Maar af en toe een artikel baseren op een gesprek, brengt afwisseling in de zaak. Het geeft je de kans om af en toe een nieuwe stem introduceren op je blog, en dat kan een welkome afwisseling zijn. Niet alleen qua inhoud, maar ook qua format. En afwisseling van inhoud en format… doet lezen, inderdaad.

Voordeel 3: je bouwt aan je geloofwaardigheid

“Wij van wc-eend, adviseren wc-eend”, het schoolvoorbeeld van wat je niet wil uitstralen met je blog. Je wil niet overkomen als een voorgekauwd, ongeloofwaardig promoriedeltje voor jezelf. Door af en toe een externe stem aan het woord te laten, een tevreden klant of een leverancier bijvoorbeeld, katapulteer je je geloofwaardigheid meteen naar een hoger niveau.

Voordeel 4: ook interne experten krijgen een stem

Het grootste probleem in bedrijven is niet het gebrek aan verhalen of kennis, het is een gebrek aan tijd of skills om die verhalen te vertalen voor het grote publiek. Je medewerkers hebben een schat aan content, gewoon verborgen tussen hun dagelijkse taken of in hun hoofd, maar het probleem is dat die content daar veel te vaak gewoon blijft zitten.

Wat niet werkt? Aan die medewerkers vragen om zelf blogposts te schrijven. Of ze hebben er geen tijd voor, of ze stoppen er veel te veel tijd in, of ze worden geblokkeerd door hun eigen kennis en schrijven teksten die het petje van jullie lezers te boven gaan. Bovendien komt hun tone of voice niet noodzakelijk overeen met de tone of voice van je onderneming.

Wat wel werkt? Ra ra ra. Wat dacht je van een interview? Je medewerkers worden authentiek neergezet, want het is en blijft een interview, je tone of voice wordt gerespecteerd, en je houdt rekening met de beperkte kennis van je lezers (want het interview wordt geleid door een koppige copywriter die niet stopt met doorvragen tot het hele verhaal helder is).

En sure, je kan die koppige copywriter ook laten ghostwriten in naam van je werknemers, en op sommige blogs zal dat zeker ook werken. Maar door er in dat geval een copywriter over te laten gaan, mis je de authentieke insteek van de medewerker in kwestie, en dat is dan weer jammer.

Dus waarom zou je interviews integreren in je contentmarketing? Daarom.

Overtuigd? Nog niet? Misschien zijn de volgende artikels wel wat voor jou:

How to interview: handige tips
Van interview tot artikel, zo doe je dat

Terug naar de website

Volg mijn perikelen (en tips & tricks, obviously) ook op Instagram

Meer van dat

Namen verzinnen voor beginners: hier moet je op letten

Of het nu je kind is, je nieuwe service of je zaak: het ding moet een naam hebben. En zowel bij een kind als bij een service als bij een zaak is dat een Big Deal. Maar waar je bij het verzinnen van namen voor je kind beroep kan doen op apps, literatuur en vibes, kom je er op zakelijk vlak iets minder vlot vanaf. Tenminste, als je het goed wil doen. Ouders die beweren dat dé naam opeens in hun hoofd popte toen ze hun kind voor de eerste keer zagen, liegen. Die naam zat er altijd al, al hadden ze er misschien nog niet bewust aan gedacht. En ouders die hun kind bij de geboorte een dubbele naam geven ‘zodat het kind later zelf kan kiezen’? Die hebben gewoon geen zin om knopen door te hakken. Het aller- aller- allerbelangrijkste dat ik kan meegeven over het verzinnen van een naam is dit: er is niet één juiste oplossing. Dat is zowel een geruststelling – want echt fout kan je niet zitten – als een gigantische frustratie – want de mogelijkheden zijn eindeloos en waar begin je dan in hemelsnaam? Soorten namen Bedrijfsnamen kan je ruwweg onderverdelen in twee

Lees Verder

Werken met een copywriter – een timeline

Bestel nu je blogpost en krijg ‘m morgen in je brievenbus! Vraag binnen dit en een uur je webcopy aan, en ga morgen live! Content op maat: voor 22.00u besteld, morgen in huis! Nog nooit gezien? Klopt. Omdat dat niet is hoe het werkt. Mocht het kunnen, ik zou met plezier de Bol.com van de copywriters worden, al helemaal als ik er de omzetcijfers bij krijg. Maar helaas kost het meer tijd om een stukje persoonlijke tekst in elkaar te boksen dan om een random wc-borstel uit een magazijn te halen, in een busje te laden en tot bij je voordeur te rijden. Ja, zelfs als je daarvoor de Antwerpse ring moet trotseren. Was het maar alleen schrijven … Het schrijven zelf kan snel gaan. Als ik in the zone zit, en ik heb alle informatie die ik nodig heb, schrijf ik aan de snelheid van het licht. Daar zit dus het probleem niet. Het probleem zit ‘m in het verkrijgen van al die informatie – en dus ook in de communicatie die daarvoor nodig is. Maar geen nood, dat probleem hoeft helemaal geen probleem te worden, als de verwachtingen maar goed zitten en de afspraken duidelijk zijn. Dus breek

Lees Verder