Interviews binnen contentmarketing – en dan meerbepaald blogs – zijn zwaar underrated. There, I said it. Ben ik helemaal neutraal in deze? Allicht niet, mijn job hangt aan elkaar van interviews. Maar het zijn er nog niet genoeg. Blijkbaar is nog niet iedereen overtuigd van de meerwaarde van interviews in the grand scheme of contentmarketing. Terwijl een goed interview eigenlijk alleen maar voordelen heeft.
“Welke dan, Lotte?”
Daar kom ik nu toe, ongeduldigaards.
Voordeel 1: je artikels zijn packed met (de juiste) expertise
Een copywriter is ook maar een mens, die weet niet alles. En natuurlijk kan een goed copywriter researchen, maar dat kost tijd. Zeker als de schrijver in kwestie nog niet helemaal thuis is in je branche. Dus die arme ziel (die je waarschijnlijk per uur betaalt, mind you) zit te zwoegen en zweten in de krochten van research-internet, terwijl jij de gezochte kennis waarschijnlijk gewoon in huis hebt. Dat klinkt als tijd- en geldverspilling.
Een kort gesprek tussen copywriter en een intern expert kan ervoor zorgen dat je blogpost niet alleen bomvol kennis zit (en dat wil je, want je wil natuurlijk je expertise tentoonstellen), maar waarvan je ook zeker weet dat het verhaal strookt met dat van je bedrijf.
Minder feedbackrondes ✔️
Minder copywriteruren ✔️
Boeiendere, minder generieke blogposts met een bedrijfseigen touch✔️
Voordeel 2: het brengt leven in de content
Begrijp me niet verkeerd, ik pleit niet voor een blog met alleen maar interviews. Veel blogposts kunnen prima zonder interview. Maar af en toe een artikel baseren op een gesprek, brengt afwisseling in de zaak. Het geeft je de kans om af en toe een nieuwe stem introduceren op je blog, en dat kan een welkome afwisseling zijn. Niet alleen qua inhoud, maar ook qua format. En afwisseling van inhoud en format… doet lezen, inderdaad.
Voordeel 3: je bouwt aan je geloofwaardigheid
“Wij van wc-eend, adviseren wc-eend”, het schoolvoorbeeld van wat je niet wil uitstralen met je blog. Je wil niet overkomen als een voorgekauwd, ongeloofwaardig promoriedeltje voor jezelf. Door af en toe een externe stem aan het woord te laten, een tevreden klant of een leverancier bijvoorbeeld, katapulteer je je geloofwaardigheid meteen naar een hoger niveau.
Voordeel 4: ook interne experten krijgen een stem
Het grootste probleem in bedrijven is niet het gebrek aan verhalen of kennis, het is een gebrek aan tijd of skills om die verhalen te vertalen voor het grote publiek. Je medewerkers hebben een schat aan content, gewoon verborgen tussen hun dagelijkse taken of in hun hoofd, maar het probleem is dat die content daar veel te vaak gewoon blijft zitten.
Wat niet werkt? Aan die medewerkers vragen om zelf blogposts te schrijven. Of ze hebben er geen tijd voor, of ze stoppen er veel te veel tijd in, of ze worden geblokkeerd door hun eigen kennis en schrijven teksten die het petje van jullie lezers te boven gaan. Bovendien komt hun tone of voice niet noodzakelijk overeen met de tone of voice van je onderneming.
Wat wel werkt? Ra ra ra. Wat dacht je van een interview? Je medewerkers worden authentiek neergezet, want het is en blijft een interview, je tone of voice wordt gerespecteerd, en je houdt rekening met de beperkte kennis van je lezers (want het interview wordt geleid door een koppige copywriter die niet stopt met doorvragen tot het hele verhaal helder is).
En sure, je kan die koppige copywriter ook laten ghostwriten in naam van je werknemers, en op sommige blogs zal dat zeker ook werken. Maar door er in dat geval een copywriter over te laten gaan, mis je de authentieke insteek van de medewerker in kwestie, en dat is dan weer jammer.
Dus waarom zou je interviews integreren in je contentmarketing? Daarom.
Overtuigd? Nog niet? Misschien zijn de volgende artikels wel wat voor jou:
How to interview: handige tips
Van interview tot artikel, zo doe je dat
Volg mijn perikelen (en tips & tricks, obviously) ook op Instagram