Interviews verwerken in je blogposts: 7 kant-en-klare invalshoeken

Ik heb al gepredikt waarom interviews verwerken in je blogposts een goed idee is. Ik heb je mijn allerbeste interviewtips gegeven. Tijd voor concrete actie nu: hoe integreer je interviews in je blogposts? Wat voor blogposts moet je dan schrijven? I got you covered. Speciaal voor jou, een lijstje met 7 kant-en-klare ideeën waar je meteen mee aan de slag kan.

Case study: “Ontdek hoe Product S het leven van Klant P veranderde”

Organiseer een interview met een (tevreden) klant, en maak er een artikel van waarin je hun situatie voor en na het vinden van jouw product/dienst met elkaar vergelijkt. Dat kan met een full quote artikel, waarin je alleen de klant aan het woord laat, maar je kan het ook uitwerken als een informatief artikel, doorspekt met directe quotes.

Indirecte quotes zijn hier minder aan de orde, omdat die minder geloofwaardig overkomen. Zeg nu zelf, wat klinkt er beter: “‘Lotte is echt de snelste, beste copywriter die ik ooit heb gehad,’ steekt Klantmans van wal.” of “Volgens Klantmans ben ik een snelle, goede copywriter.”?

Da’s dan duidelijk.

A day in the life: “Een hele dag in de voetsporen van Marketingstagiaire Z: van het koffieapparaat naar de pingpongtafel!”

Vraag aan verschillende medewerkers wat zij op een gemiddelde dag zoal uitsteken en maak daar dagboekachtig overzicht van. Je geeft je lezers een kijkje achter de schermen van je bedrijf, en stelt ze tegelijk ook voor aan je medewerkers. Full quote, directe quote, vraag-antwoord: up to you!

Dubbelinterview: “Extern Expert A versus CEO: een verhitte discussie over de laatste ontwikkelingen in Vakgebied P”

De interviews die ik zelf het leukste vind, zijn die met meerdere mensen. Door twee mensen, wiens vakgebied en/of visie deels overlapt (maar liefst deels ook niet, anders loop je het risico dat ze elkaar gewoon heel de tijd beamen en herhalen), samen te brengen, ontstaan er vaak erg boeiende gesprekken. En daar kan je dan weer heel interessante artikels van maken. In vraag-antwoordvorm, bijvoorbeeld, om een waarheidsgetrouwe weergave van het gesprek te reconstrueren. Of kies voor full quote, als het allemaal heel vlot verliep.

Kennismaking: “Get to know R, de laatste nieuwe aanwinst in het managementteam!”

Een leuk, informeel (of minder leuk en formeel, moet je zelf weten) vragenlijstje dat je door elke nieuwe medewerker kan laten invullen is een makkelijke, snelle manier om hen voor te stellen aan je lezers. Vraag-antwoord is hiervoor het meest geschikt. Zo kan je een reeks consistente artikels opbouwen.

Actua: “CFO T schijnt zijn licht over de Zaak D”

When everything else (zélfs de muze) fails, is er nog altijd de actualiteit. Er gebeurt al-tijd wel iets in je vakgebied. Er verschijnt een boek, een krantenartikel, een podcast… en uiteraard hebben je interne experten daar iets over te zeggen. Leg je oor te luisteren bij (de collega’s aan) het koffieapparaat, en als je wat oppikt dat je interessant lijkt, leg dan gelijk een interview vast met de spreker in kwestie.

FAQ: “De 5 meestgestelde vragen aan Salesmedewerker H”

Veelgestelde vragen beantwoorden is een klassieker in blogland. Dat kan je doen in een algemeen artikel, maar het wordt iets dynamischer (en je creëert meer mogelijheden voor vervolgposts) als je er een bepaalde medewerker bij betrekt. Iedereen krijgt doorheen de dag wel wat jobspecifieke vragen, afhankelijk van hun positie, en dat maakt dat je ook hier een afwisselende serie artikels van kan maken. Vraag-antwoord lijkt me hier logisch.

Inspiratie: “Deze 3 podcasts veranderden het leven van winkelmedewerker Y”

Of boeken. Of youtube-series. Of grootmoederlijke tips. Je medewerkers en je klanten hebben ongetwijfeld gemeenschappelijke interesses (waaronder hopelijk ook jouw product of dienst). Ze kunnen elkaar dus ook zeker inspireren.

Ben je vertrokken en zijn jouw blogposts binnenkort doorspekt met interviews? Goed zo. Hulp nodig? Mail me.

Meer interviewtips?

How to interview: handige tips
Interviews zijn underrated, en dit is waarom
Van interview tot artikel: zo doe je dat

Terug naar de website

Volg mij ook op Instagram voor meer tips, tricks en dagelijkse copywriter-bezigheden.

Meer van dat

Werken met een copywriter – een timeline

Bestel nu je blogpost en krijg ‘m morgen in je brievenbus! Vraag binnen dit en een uur je webcopy aan, en ga morgen live! Content op maat: voor 22.00u besteld, morgen in huis! Nog nooit gezien? Klopt. Omdat dat niet is hoe het werkt. Mocht het kunnen, ik zou met plezier de Bol.com van de copywriters worden, al helemaal als ik er de omzetcijfers bij krijg. Maar helaas kost het meer tijd om een stukje persoonlijke tekst in elkaar te boksen dan om een random wc-borstel uit een magazijn te halen, in een busje te laden en tot bij je voordeur te rijden. Ja, zelfs als je daarvoor de Antwerpse ring moet trotseren. Was het maar alleen schrijven … Het schrijven zelf kan snel gaan. Als ik in the zone zit, en ik heb alle informatie die ik nodig heb, schrijf ik aan de snelheid van het licht. Daar zit dus het probleem niet. Het probleem zit ‘m in het verkrijgen van al die informatie – en dus ook in de communicatie die daarvoor nodig is. Maar geen nood, dat probleem hoeft helemaal geen probleem te worden, als de verwachtingen maar goed zitten en de afspraken duidelijk zijn. Dus breek

Lees Verder

De toolkit van een freelance copywriter

Ik ben een freelancer zonder personeel, maar ook de verpersoonlijking van chaos. Dat betekent dus dat ik altijd op zoek ben naar de meest efficiënte, overzichtelijke en handige manier om dingen aan te pakken. Want als ik het alleen met m’n eigen hoofd zou moeten doen, zouden dingen heel snel steil bergaf gaan. Dus heb ik m’n eigen toolkit gebouwd, met software/programma’s/handigheidjes die elkaar netjes aanvullen. Een overzicht, speciaal voor m’n fellow tool-lovers! Omdat ik erg trots ben op m’n systeempjes, en blij met wat er vandaag de dag allemaal bestaat, deel ik graag m’n toppers met jullie. Is die lijst onveranderlijk? Absoluut niet, ik ben een sucker voor nieuwigheidjes, en dus altijd op zoek naar ander en beter. Is die lijst feilloos? Ook niet, er zijn bijvoorbeeld nog dingen die ik ‘dubbel’ doe (mijn project management & planning overlappen bijvoorbeeld soms), maar het stoort me voorlopig niet, dus ga ik er ook niets aan doen. Financiën: Google Sheets Kwestie van het mottigste eerst achter de rug te hebben: de financiën. Ik haat ze, ik heb er bijna nooit zin in, maar ik ben toch altijd blij als alles gebeurd is. Voor mij geen fancy boekhoudprogramma’s, ik hou het simpelweg

Lees Verder