Of het nu je kind is, je nieuwe service of je zaak: het ding moet een naam hebben. En zowel bij een kind als bij een service als bij een zaak is dat een Big Deal. Maar waar je bij het verzinnen van namen voor je kind beroep kan doen op apps, literatuur en vibes, kom je er op zakelijk vlak iets minder vlot vanaf. Tenminste, als je het goed wil doen.
Ouders die beweren dat dé naam opeens in hun hoofd popte toen ze hun kind voor de eerste keer zagen, liegen. Die naam zat er altijd al, al hadden ze er misschien nog niet bewust aan gedacht. En ouders die hun kind bij de geboorte een dubbele naam geven ‘zodat het kind later zelf kan kiezen’? Die hebben gewoon geen zin om knopen door te hakken.
Het aller- aller- allerbelangrijkste dat ik kan meegeven over het verzinnen van een naam is dit: er is niet één juiste oplossing. Dat is zowel een geruststelling – want echt fout kan je niet zitten – als een gigantische frustratie – want de mogelijkheden zijn eindeloos en waar begin je dan in hemelsnaam?
Soorten namen
Bedrijfsnamen kan je ruwweg onderverdelen in twee categorieën.
Er zijn inspirationele namen, die een vibe overbrengen maar daarnaast niet al te veel vertellen over het merk zelf, denk aan Nike of Duvel.
Daarnaast zijn er de concrete(re) namen die je wel al iets leren over wat erachter zit, zoals Oatly, de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen of A.S. Adventure.
Dan is er nog één grote groep buiten deze twee categorieën, en zijn de merken of ondernemingen die simpelweg vernoemd zijn naar een oprichter of een plek. Devos Lemmens, Schoenen Torfs, Jan De Nul, La Chouffe, om maar wat voorbeelden te noemen.
Uiteraard kunnen namen ook zowel inspirationeel als concreet zijn of een eigennaam combineren met een snuifje inspiratie. Mix & match er dus gerust op los.
Waar je op moet letten bij het kiezen van je naam
Geef je je kind een naam, dan zijn er weinig grenzen. Sure, de ambtenaar van de gemeente kan bezwaar maken als je echt té creatief bent geweest (tenzij je Elon Musk heet) en er zijn namen die eventuele pestkoppen makkelijker zullen inspireren dan andere. Maar over het algemeen zal je niet aangeklaagd worden als je je kind dezelfde naam geeft als een ander kind.
Geef je je bedrijf of service een naam, dan moet je wel even wat verder doordenken. Dit zijn een paar zaken waar je op kan (enfin, moet) letten.
Had er al iemand hetzelfde idee?
Zijn er al zaken in dezelfde branche met die naam? Dan zoek je beter verder.
Had je toevalling net dezelfde ingeving als de nieuwe broodjeszaak op de hoek? Dan wacht je best een volgende ingeving af om verwarring te vermijden.
Als twee zaken dezelfde naam hebben is dat niet noodzakelijk altijd een juridisch probleem (alle Café De Statie’s kunnen dus opgelucht ademhalen), maar je moet je wel afvragen of het een goed idee is voor je vindbaarheid om een naam te kiezen die al (vaak) gebruikt wordt in dezelfde buurt en/of branche.
Let op: een naam kiezen die al bestaat, kan wel een juridisch probleem worden als je aan de haal gaat met een beschermde merknaam. Dat kan je checken op https://www.boip.int/nl/merkenregister. Daar kan je ook je eigen merk registreren als je niet wil dat anderen jou kopiëren.
Is er nog een domeinnaam beschikbaar?
Ook de beschikbaarheid van een domeinnaam speelt een grote rol in je uiteindelijke beslissing. Het zou jammer zijn als je je uithangbord voor Paula’s Pannenkoeken al hebt besteld, maar dan blijkt dat paulaspannenkoeken.be al geclaimd is.
Als je nu echt 100% overtuigd bent van je naam, kan je wel nog op zoek naar eventuele andere extensies. Je website heeft dan geen .be-dommeinnaam, maar wel .shop of .com bijvoorbeeld. De beschikbaarheid van .be-domeinen kan je checken op dns.be. Andere opties vind je hier.
Is de naam leesbaar en duidelijk?
Als je de naam ziet staan, weet je dan hoe je die moet uitspreken? En als je de naam uitspreekt, weet je dan hoe je die moet schrijven? Ik krijg de kriebels van radiospots waarbij de naam waar het allemaal om draait, gespeld moet worden. Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken?
Heb je marge om je koers aan te passen?
In mijn geval moest ik van bij het begin goed nadenken of mijn naam niet te beperkend was. Stel dat ik was begonnen met puur het schrijven van blogs en ik had mijn bedrijf “Blogbabe” genoemd. Dan was ik al snel in de problemen geraakt op het moment dat ik ook mails begon te schrijven. De reden waarom ik voor Studio Lot ben gegaan (geen zorgen, Blogbabe was echt nooit een optie), is omdat ik op die manier heel veel speling heb om andere richtingen te verkennen.
En dat geldt voor veel ondernemingen. Want ook als je je vandaag bijvoorbeeld specialiseert in parket en over een jaar zit er weer ergens een schip vast in een kanaal waardoor je moet overschakelen op keramiek, is het handiger als je bedrijf De Vloervriend heet en niet Retteketet Parket.
Voelt het goed?
Maar de belangrijkste vraag blijft altijd: voelt het goed? Zie je jezelf al vol trots over je onderneming of service (of vooruit: kind) praten? Krimp je al niet bij voorbaat ineen als een hypothetische bankbediende je bedrijfsnaam door de wachtruimte toetert? Dan loopt het vast wel los.
Succes ermee!
Deze blogpost is de eerste in een reeks over naamgeving. Meer lezen? Stay tuned (of schrijf je in op m’n nieuswbrief, dan hoef je ‘r zelf niet meer aan te denken).