Wat schrijf je op een blog? – Deel 2: zoek je pijlers

Je weet ondertussen dat een blog loont, en dat je content verschillende doelen kan hebben. Maar wat schrijf je dan precies? Het wordt makkelijker als je op voorhand nadenkt over welke verhalen je wil vertellen op je blog. Ga op zoek naar een viertal categorieën waar je je content in kan onderverdelen en het verzinnen van nieuwe posts wordt een eitje.

‘Afwisseling van content, doet lezen’, zei een groot copywriter (ik) ooit. Dus let je er maar beter op dat je niet in elke blogpost hetzelfde vertelt. Probeer geregeld verschillende onderwerpen aan te snijden (en zorg er natuurlijk voor dat niet elke post hetzelfde doel heeft), zodat je je publiek niet gaat vervelen en zelfs af en toe nieuwe lezers aantrekt. Maar hoe doe je dat dan? Wel, om het jezelf makkelijk te maken, zou je kunnen werken met contentpijlers.

Wat zijn contentpijlers?

De pilaren waar je blog op steunt, de basis van alles wat je schrijft, de fundamenten van wat jouw lezers willen weten: contentpijlers. Er is al veel over geschreven, maar eigenlijk hoeft het niet veel uitleg. Contentpijlers zijn categorieën waarin je jouw blogposts kan opdelen.

Misschien wordt het duidelijk als ik de mijne deel:

  • Het leven van een freelance copywriter
  • Samenwerken met copywriters
  • Content tips (dat ben je as we speak aan het lezen)
  • Boek-inspiratie

Blijven dat voor altijd mijn fundamenten? Nee, want ik ben een wispelturig figuur (en ik blijf ook altijd nieuwe trucs en technieken bijleren die ik wil proberen, waardoor ik nooit iets volhoud), maar voor nu geeft het een behoorlijke houvast, waardoor ik nooit zonder blog-inspiratie kom te zitten.

Hoe vind je die pilaren?

Bij je doelgroep. Probeer erachter te komen met welke vragen zij zitten, wat zij willen leren over jouw business en vooral ook wat ze graag lezen. Dat kan met een grootse bevraging, maar je kan ook gewoon eens polsen bij trouwe klanten, of aan het testen slaan. Zo kom je tot een lijstje van onderwerpen, bezorgdheden en vragen, en die kan je groeperen tot je een aantal categorieën hebt waarin je alles kwijt kan.

En dan ben je vertrokken. Er gaat een wereld voor je open, want binnen die categorieën kan je makkelijk talloze blogonderwerpen bedenken. Zo bedien je je lezers op hun wenken, waardoor de kans heel klein wordt dat je content nog flopt. En dat is wat je wil, toch?

Aan de slag dus, het is tijd om pijlers te bouwen!

Terug naar de website

Mijn eigen pijlers in actie zien? Ik ben ook actief op Instagram!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *