Wat schrijf je op een blog? – Deel 1: hou je doel voor ogen

Je hebt een blog (ah ja, want I told you to), maar wat schrijf je er in godsnaam op? Begin niet in het wilde weg je gedachten neer te typen, want dan zit je met een doelloos online dagboek, en daar zit niemand op te wachten. Zorg er, nog voor je begint te schrijven, voor dat elke blogpost een doel heeft. Eén, en niet meer.

Over het algemeen kan je die doelen opdelen in drie categorieën.

Informeren.
Entertainen.
Inspireren.

Dat zijn drie duidelijke kapstokken waaraan je je blogposts kan ophangen. Sommige bronnen voegen ook nog overtuigen of activeren toe, maar dat vind ik zelf eerder achterliggende doelen. In de eerste plaats moet je content geschreven zijn vanuit de behoeften van je lezers, en dus niet vanuit jouw goesting om te verkopen. Doe je dat goed, dan komen ze vanzelf wel in actie.

Blogs schrijven die informeren

Teach’em, baby! Blogs die je lezer informeren, tonen dat jij weet waar je het over hebt, en dat ze dus bij jou moeten zijn voor al hun vragen (en bestellingen). Leg vaak gebruikte begrippen uit, toon het proces van idee tot product (of service), ga dieper in op je specialisatie en beantwoord elke vraag die jou ooit gesteld is. Over je job, that is.

Blogs schrijven die entertainen

Het hoeft niet altijd droge materie te zijn. Soms willen je lezers ook gewoon geëntertaind worden, en dan moet jij daarvoor zorgen. Leuke behind-the-scenes-beelden vallen in deze categorie, maar ook kennismakingen met je medewerkers, struggles vanop de werkvloer, challenges, lijstjes… you name it.

Blogs schrijven die inspireren

Wil je niet puur entertainen, maar ook niet alleen maar informeren, dan kan je je ook wagen aan het inspireren. Leef je in in je ideale lezer (en toekomstige klant), en probeer vanuit jouw vakgebied tips & tricks te geven om zelf aan de slag te gaan. Dat kan door een lijstje te maken met leesvoer, maar ook door verhalen van klanten te tonen, door stappenplannen te maken, … Alles wat je lezer goesting geeft om er zelf in te vliegen. Met behulp van jouw service of product, als het even kan.

1 post, 1 doel

Ga nu niet als een bezetene blogposts schrijven die én informeren én entertainen én inspireren. Er kan altijd een kleine overlap zijn, maar probeer er zo veel mogelijk voor te zorgen dat elke post een duidelijk doel heeft. Makkelijker voor jou, maar ook duidelijker voor de lezer, die weet wat te verwachten.

Dus wat schrijf je op je blog? Wat je maar wil, zolang het binnen deze drie categorieën valt. Duidelijk? Duidelijk! Makkelijk? Eitje! Stay tuned voor nog meer blogtips, want ik heb er nog wel wat in m’n mouw zitten.

Terug naar de website

Meer lezen over mijn copy-life? Instagram is the place to be!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *