Leren bellen, bedenktijd vragen en afstand nemen – Things I learned #4

Ik vermoed niet dat er een punt in mijn leven zal komen waarop ik alles weet (en als ik dat toch begin te denken, mag je mij altijd terug met m’n voetjes op de grond zetten), dus blijf ik ijverig bijleren. In Things I Learned deel ik wat ik de laatste weken bijgeleerd heb. Zo leer jij misschien ook weer wat bij – hetzij over mij, hetzij over starten als freelance copywriter (als dat je interesseert, vind je mijn eerste blogpost misschien ook boeiend), hetzij over andere dingen.

1. Bellen is niet heel verschrikkelijk

Ik ben al mijn halve leven lang een telefoonhater. Niet per se jegens het toestel op zich, het zit ‘m vooral in het concept “telefoneren”. Ik vermoed dat de haat (of vrees, ’t is maar hoe je het bekijkt) is ontstaan toen ik ooit bij het opnemen van de vaste telefoon (lang geleden dus) eens dolenthousiast begon aan mijn zorgvuldig gedrilde “met Lotte Vercammen”, maar onderweg afgeleid raakte en dus “MET BARBIE” door de hoorn schreeuwde. Ik heb het opnemen van die telefoon sindsdien steeds feestelijk aan mij voorbij laten gaan.

Wie mij tegenwoordig belt, krijgt mij dan ook nooit meteen aan de lijn. Ik heb mentale voorbereiding nodig voor ik opneem (ik heb geleerd van mijn fouten), en die duurt in het beste geval twee rinkels, en in het slechtste geval een paar gemiste oproepen.

Maar, en dit is echt een grootse ontdekking: bellen is niet zo vreselijk als het lijkt, zo blijkt. Integendeel. Na vierentachtig onbeantwoorde mailtjes al je vragen beantwoord krijgen tijdens een snel telefoongesprek voelt in de eerste plaats idioot (want dat waren precies drieëntachtig mailtjes te veel), maar in de tweede plaats ook gewoon als een overwinning. Ik neem het mee.

2. Nadenken voor je beloftes doet, is aan te raden

Zijn er rampen gebeurd? Nee. Was er een klein paniekske? Misschien wel.

Een opdrachtgever belde mij (en ik nam op, want ja, puntje 1 happened) om te vragen hoeveel beschikbaarheid ik de komende maand nog had. Vijf minuten later sloten we het gesprek af met een deal: ik zou 4 weken lang 20 uur per week voor hen gaan werken. Enter de paniek. Het was de grootste opdracht in mijn freelance carrière, maar het was ook meer dan ik dacht dat ik kon waarmaken.

Wat deed ik? Er iets uitfloepen zonder nadenken (tiens tiens, waar hebben we dat nog gehoord), waarvan ik totaal niet wist of ik het zou kunnen. Wat had ik moeten doen? Bedenktijd vragen en de volgende dag, of zelfs dezelfde avond nog terugbellen met een definitief antwoord. Misschien had ik dan na rijp beraad exact hetzelfde gezegd, maar ik had er tenminste niet zo over hoeven stressen.

Lesson learned, volgende keer beter!

3. Ik kan meer dan ik denk

In navolging van nummer 2 presenteer ik jullie leermomentje nummer 3, dat exact een maand erna plaatsvond. Het is me namelijk gewoon gelukt. Ik heb opgeleverd wat moest opgeleverd worden, ik heb er de uren ingestopt die afgesproken waren en ik ben er niet dood aan gegaan.

Conclusie: ik kan meer dan ik denk. Op voorwaarde dat ik nadien wat kan recupereren. En dat heb ik dan ook ruimschoots gedaan.

Wonder Woman is er niets tegen.

4. Een nachtje rusten is niet alleen goed voor brooddeeg

Sorry voor de bizarre vergelijking, ik heb brood leren bakken het afgelopen jaar and it shows. Maar dus, on topic: je zelfgeschreven teksten een nachtje laten liggen, kan deugd doen. Niet per se voor je tekst, die gaat overnight niet opeens veranderen (brooddeeg wel), maar voor je eigen blik.

Als je urenlang zit te prutsen met zinnen, woorden en alinea’s, ga je uiteindelijk scheel kijken. En no way dat je dan nog objectief kan oordelen over wat je uiteindelijk gefabriceerd hebt. Als je op het punt gekomen bent waarop je niet meer ziet of een ingreep nu goed of kwaad doet, en je meer typfouten maakt in een zin dan normaal tijdens een hele maand, dan is het tijd om wat anders te gaan doen.

Geloof mij: de volgende dag ziet je tekst er weer een pak overzichtelijker uit en kan je met verse moed aan de slag met die laatste puntjes op de i.

5. Voorbereiding is key

Ik werk op dit moment aan een hele reeks artikels op basis van een hele reeks interviews. Superinteressant, maar ook best spannend, want ik word heel vrij gelaten, en dan is het maar de vraag of het eindresultaat in de smaak valt.

Wat ik uit dit project tot hiertoe geleerd heb? Dat een goed artikel valt of staat met een goed interview. En een goed interview, dat valt of staat dan weer met een goede voorbereiding (en goed luisteren). Dus heb ik mijn journalistieke skills afgestoft, en trek ik ruim de tijd uit voor een degelijke voorbereiding van mijn vragen en bijvragen. En dat gaat verrassend goed. Schouderklopje en een bank vooruit vanwege mijn ex-docent interviewen, zou ik zo denken. En misschien een post-diploma-ophoging van mijn onterecht lage eindcijfer? Nee?

Jepla, dat is weer heel wat meer bagage in mijn freelancerugzakje. Het blijft mij verbazen, hoeveel er nog te leren valt.

Meer lezen? Volg mij op Instagram om niets te missen!

Meer van dat

Namen verzinnen voor beginners: hier moet je op letten

Of het nu je kind is, je nieuwe service of je zaak: het ding moet een naam hebben. En zowel bij een kind als bij een service als bij een zaak is dat een Big Deal. Maar waar je bij het verzinnen van namen voor je kind beroep kan doen op apps, literatuur en vibes, kom je er op zakelijk vlak iets minder vlot vanaf. Tenminste, als je het goed wil doen. Ouders die beweren dat dé naam opeens in hun hoofd popte toen ze hun kind voor de eerste keer zagen, liegen. Die naam zat er altijd al, al hadden ze er misschien nog niet bewust aan gedacht. En ouders die hun kind bij de geboorte een dubbele naam geven ‘zodat het kind later zelf kan kiezen’? Die hebben gewoon geen zin om knopen door te hakken. Het aller- aller- allerbelangrijkste dat ik kan meegeven over het verzinnen van een naam is dit: er is niet één juiste oplossing. Dat is zowel een geruststelling – want echt fout kan je niet zitten – als een gigantische frustratie – want de mogelijkheden zijn eindeloos en waar begin je dan in hemelsnaam? Soorten namen Bedrijfsnamen kan je ruwweg onderverdelen in twee

Lees Verder

Werken met een copywriter – een timeline

Bestel nu je blogpost en krijg ‘m morgen in je brievenbus! Vraag binnen dit en een uur je webcopy aan, en ga morgen live! Content op maat: voor 22.00u besteld, morgen in huis! Nog nooit gezien? Klopt. Omdat dat niet is hoe het werkt. Mocht het kunnen, ik zou met plezier de Bol.com van de copywriters worden, al helemaal als ik er de omzetcijfers bij krijg. Maar helaas kost het meer tijd om een stukje persoonlijke tekst in elkaar te boksen dan om een random wc-borstel uit een magazijn te halen, in een busje te laden en tot bij je voordeur te rijden. Ja, zelfs als je daarvoor de Antwerpse ring moet trotseren. Was het maar alleen schrijven … Het schrijven zelf kan snel gaan. Als ik in the zone zit, en ik heb alle informatie die ik nodig heb, schrijf ik aan de snelheid van het licht. Daar zit dus het probleem niet. Het probleem zit ‘m in het verkrijgen van al die informatie – en dus ook in de communicatie die daarvoor nodig is. Maar geen nood, dat probleem hoeft helemaal geen probleem te worden, als de verwachtingen maar goed zitten en de afspraken duidelijk zijn. Dus breek

Lees Verder