Een copywriter briefen, hoe moet dat?

Elke geslaagde opdracht vertrekt met een geslaagde briefing, maar hoe doe je dat, een copywriter briefen? Wel, dat doe je het liefst zo uitgebreid mogelijk. En dat is even goed een reminder voor mezelf als voor elke opdrachtgever. Ik durf al snel denken “oh, ok, na dit telefoontje weet ik wel ongeveer wat ze willen”, om er dan vervolgens – na het inleveren van de opdracht – achter te komen dat ik (of de andere partij) het toch niet meer helemaal wist. Terug naar af.

Dat kan dus vermeden worden met een duidelijke briefing, op papier (ok, scherm is ook goed). Al snap ik heel goed dat dat een vaag begrip is, voor mensen die a) zelf geen copywriter zijn en b) misschien wel nog nooit met een copywriter gewerkt hebben. Vandaar, deze snelcursus copywriters briefen. Als je deze vragenlijst als leidraad gebruikt, kan het haast niet meer misgaan.

Wat moet er in je copy-briefing staan?

Over jou

  • Wat doet je bedrijf?
  • Wat bieden jullie aan?
  • Waarom bieden jullie dat aan?

Over het project

  • Is de copy-vraag deel van een groter project?
  • Wat houdt dat project in?
  • Wat is de timeline van het project?
  • Wie is er nog bij betrokken?
  • Wie is de eindverantwoordelijke?

Over het publiek

  • Wie leest de content?
  • Wat moet de lezer doen na het lezen van de content?
    Bijvoorbeeld: na het lezen van deze blogpost moet de lezer zich onmiddellijk willen inschrijven op de nieuwsbrief
  • Waarom zouden ze dat doen?
  • Waarom is het voor jullie van belang dat ze dat doen?

Over de content

  • Welke content heb je nodig van de copywriter? (Een blog, mail, webpagina’s…)
  • Hoe lang/kort moet die content zijn?
  • Welke kernboodschappen moeten er vermeld worden (denk aan het verhaal dat je wil overbrengen, maar ook aan bepaalde data, tijdstippen, …)

Interne do’s en don’ts

  • Hebben jullie een tone of voice vastgelegd voor jullie content? Indien ja, stuur gerust wat voorbeelden mee.
  • Indien niet is het handig als je wat voorbeelden zoekt van content waarvan je vindt dat de toon bij jouw bedrijf, boodschap en project past. Zo kan je samen met de copywriter (that’d be me) op zoek naar een eigen stem.
  • Zijn er bepaalde (vak)termen of formuleringen die jullie consequent gebruiken waar de copywriter misschien niet bekend mee is?

En dan nog wat praktische tips…

  • Zelfs als er onderling al afspraken zijn gemaakt, is het handig om de deadlines nog eens zwart op wit te vermelden. Is het een groot project, dan zijn tussentijdse deadlines voor een kleine check-in wellicht een goed idee. Lijst deze ook op, het liefst met een deadline waarop de eerste/tweede/… versie aangeleverd moet worden én de datum waarop de copywriter hierop feedback kan verwachten.
  • Wie moet er in de loop gehouden worden, wie geeft feedback, wie geeft de finale ok? Zorg ervoor dat je copywriter weet wie te cc’en op welk moment, zodat de content niet eerst intern nog zeven keer geforward moet worden voor die op de juiste bestemming is.

Een briefing, da’s te veel werk?

Lijkt het je een te grote klus om dat allemaal op te lijsten? Bedenk dan even welke vertraging je oploopt als je content niet matcht met wat je in gedachten hebt, en de copywriter in kwestie opnieuw moet beginnen. Da’s toch wel een halfuurtje waard, nee?

Zin om je briefing-skills in de praktijk om te zetten? Ik heb nog wel wat vrije tijd in het komende jaar om die briefings uit te voeren, let me know!

Terug naar de website

Meer copy-tips? Hop naar mijn Instagram!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *