Feedback geven op je copywriter: de 9 geboden

Copywriters zijn net mensen, en dus helaas niet onfeilbaar. Geslaagde copy is dan ook altijd een wisselwerking: jij kent je bedrijf, copywriters (hopelijk) hun vak. En alleen samen komen jullie tot ideale teksten die écht werken. Als je tekst niet meteen is wat je ervan verwacht had, kan je dat dus gerust laten weten. De meeste copywriters houden altijd rekening met een of meerdere feedbackrondes. Maar hoe geef je nu efficiënte en effectieve feedback? Deze 9 geboden helpen je op weg.

Eerst verzamelen, dan doorsturen

Bedenk vooraf wie er wat in de pap te brokken heeft, en verzamel alle feedback voor je terugkoppelt met de copywriter. Het is niet handig als een tekst aangepast wordt op vraag van de Ene Persoon, terwijl de Andere Persoon daarna met een tegengestelde mening komt. Laat dus de tekst eerst intern rondgaan tot iedereen hun zegje heeft gedaan, voor je de copywriter op de hoogte brengt.

Van de schoenmaker en de leest

Het kan verleidelijk zijn om zelf hele lappen tekst te gaan herschrijven. Vanuit je expertise heb je waarschijnlijk veel te vertellen, en met een beetje geluk ben je er dan nog eens enthousiast over ook. Maar probeer dat schrijven over te laten aan de copywriter. Geef je opmerkingen en suggesties door in aparte comments, zodat je copywriter die zelf kan verwerken. Zo ben je zeker dat je een correcte, leesbare tekst terugkrijgt.

Neem je tijd

Het is prachtig dat je blindelings vertrouwt op je copywriter, maar dat neemt niet weg dat je toch even je tijd moet nemen om naar de afgeleverde teksten te kijken. Copywriters zijn ook maar mensen, en het is onmogelijk om als freelancer even diep in jouw bedrijf en materie te duiken als jij dat zelf doet. Jouw expertenoog is dus cruciaal. Neem dus altijd de tijd om de tekst door te lezen, en vooral op inhoudelijk en bedrijfstechnisch vlak jouw mening te geven. We zullen het niet persoonlijk nemen, beloofd.

Verlies de briefing niet uit het oog

Efficiënte feedback begint bij… een goede briefing. Een copywriter heeft altijd twee vensters open staan: de briefing en de tekstverwerker. Die briefing is een leidraad bij het schrijven, en dat zie je terug in het eindresultaat (en als dat niet zo is, wordt het tijd voor een goed gesprek met de copywriter in kwestie). Verlies die briefing (en dus ook het doel van je tekst) tijdens het nalezen ook zelf niet uit het oog. Soms raak je zo verwikkeld in de materie dat je opeens nog nieuwe ingevingen krijgt, andere dingen wil uitleggen en extra ditjes en datjes wil toevoegen. Past dat binnen de briefing? Prima. Wordt het zo een heel ander verhaal? Bijt dan op je tong en noteer je ideeën voor een volgende blogpost.

Gefeedbackt is gefeedbackt

Op zich is er geen enkel probleem met meerdere feedbackrondes. Het kan zijn dat teksten tijd en moeite nodig hebben om echt op punt gesteld te worden. Maar hierbij is de gouden regel: gefeedbackt is gefeedbackt. Eens een stuk tekst goedgekeurd is, is het niet netjes om daar dan in een tweede of derde ronde alsnog op terug te komen. Want zo kom je uiteindelijk nergens. Een reden temeer dus, om je tekst niet een, maar zelfs twee of drie keer na te lezen voor je de feedback terugstuurt.

Eerst het grote plaatje, dan details

Maar er bestaat een uitzondering op het vorige gebod. Als je nog grote herstelwerken wil laten uitvoeren aan je tekst, is het zinloos om al tot in detail te gaan nalezen. In dat geval is het vooral belangrijk om dat snel en goed te communiceren. Leg dus eerst de structurele problemen voor aan je copywriter, voor jullie overgaan tot detailfeedback over woordkeuzes en zinsbouw.

Keep it positive

We zijn ook maar mensen, dus geef gerust ook aan wat je goed vindt aan de tekst. Niet alleen streelt dat het copy-ego – onze teksten zijn als kindjes – maar het helpt ook bij het ontdekken waar je dan wel naar op zoek bent. En dat maakt het herschrijven van bepaalde passages die minder goed werken, een stuk makkelijker.

Tell me why

Als je bepaalde opmerkingen hebt, helpt het om door te geven waarom je de aanpassingen nodig vindt. Soms (meestal) heeft een copywriter namelijk gegronde redenen om te schrijven wat die schrijft, waardoor ongefundeerde feedback (of herschrijvingen) met tegenzin ontvangen wordt. Als jij daarentegen doorgeeft waarom jij precies wil dat er wat verandert, maakt dat het killen van darlings een pak draaglijker.

Blijf op je copywriter vertrouwen

Jij bent goed in wat jij doet, een copywriter is goed in wat die doet. Je hebt iemand ingehuurd met een reden, namelijk: expertise in huis halen en tijd besparen. Probeer dus – zeker op taal-, en tekstvlak – ook gewoon te vertrouwen op die expertise. We weten écht wat we doen.

Benieuwd of zo’n samenwerking nu écht werkt? Test het gewoon eens: lotte@studiolotbe.

Terug naar de website

Meer copy-content? Volg mij ook op Instagram!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *