Waarom zou je bloggen? 5 voordelen van een bedrijfsblog

Je kan nu beginnen bloggen, dat weet je sinds mijn vorige post, maar waarom zou je dat in hemelsnaam doen? Wel, omdat het een makkelijke, goedkope en eerlijke manier is om heel veel potentiële klanten te bereiken. En als dat alleen je nog niet overtuigt, geef ik je graag de vijf grootste voordelen mee die jij als ondernemer kan halen uit een eigen blog.

1. Wie zoekt, die vindt… jou!

Hoe meer blogposts je schrijft, hoe meer vindbare pagina’s je hebt te bieden aan Big Brother Google. En hoe meer nuttige inhoud Google van jou krijgt, hoe meer mensen er naar jouw website geleid worden. En als die inhoud nu ook nog eens beantwoordt aan waar jouw doelpubliek naar op zoek is: jackpot.

Als je je een beetje inleeft in jouw ideale (toekomstige) klant, weet je vast wel een paar onderwerpen te bedenken waarop die zou googelen. En daar kan je met je blog makkelijk op inspelen. Bonus: er staat geen maximum op het aantal blogposts dat je kan schrijven, je mogelijkheden om Google te pleasen zijn dus veel uitgebreider dan wanneer je het alleen met de vaste copy op je website moet doen.

2. Wie blogt die blijft

Zwaar doordachte, gigantisch opgezette reclamecampagnes zijn allemaal goed en wel, maar die krengen zijn duur en niet meteen duurzaam. Je hoort mij vast al aankomen: blogs zijn het tegenovergestelde. Je gebruikt je eigen platform, dus het hoeft je niets te kosten, en de blogposts blijven voor altijd op je website staan (tenzij je ze verwijdert, duh). Dat betekent dat de informatie die je daar aanbiedt altijd beschikbaar blijft, en dat je over tien jaar nog steeds nieuwe klanten kan trekken met de content die je vandaag schrijft.

3. Je bereikt niet alleen klanten…

… maar ook toekomstige klanten. Door te bloggen spreek je een breder publiek aan dan door gerichte advertenties of SEO-minded productomschrijvingen. Je biedt namelijk niet alleen meerwaarde voor mensen die nu-meteen-ogenblikkelijk een aankoop willen doen, maar ook voor eeuwige twijfelaars die zich eerst willen inlezen, of mensen die nog niet aan kopen denken, maar wel geïnformeerd willen zijn (en daardoor misschien later wel trouwe klanten worden).

Stel: je hoort van een vriendin iets over verpakkingsvrij leven. Het onderwerp fascineert je, maar nog niet in die mate dat je zelf meteen compleet zero waste wil gaan. Dus je gaat aan het Googelen. Op de blog van een verpakkingsvrije webshop vind je een leuk verslag van iemand die een maand lang zo weinig mogelijk afval probeert te verzamelen. Superinteressant. Bij de suggesties na die blogpost vind je ook een lijstje met laagdrempelige manieren om je ecologische voetafdruk te verminderen. Ook boeiend! Maar het is laat en je bent moe, dus je sluit je computer af en gaat slapen.

De dag erna pak je je lunchpakket uit de ijskast, verpakt in een boterhamzakje. In je achterhoofd herinner je je een tip die je las op die blog. Je gaat tijdens je lunchpauze terugkijken, leest een artikel over de 7 voordelen van herbruikbare verpakkingen en – waarom ook niet – gooit op diezelfde website (die weten duidelijk waar ze over praten!) een prachtige brooddoos in je mandje.

Dat is een heel simpel voorbeeld, en uiteraard zal het niet altijd zo lopen. Want misschien koopt een deel van je lezers wel nooit iets. Of misschien zijn er twijfelaars die pas na een jaar meelezen een aankoop overwegen. Maar op het moment dat ze dan toch overgaan tot aankoop, ben jij wel de eerste keuze, want jou kennen ze, en op jouw expertise vertrouwen ze. En dat is waar het om gaat.

4. Je kan schaamteloos stoefen

Bekijk je blog als de etalage van je expertise. Je kan er naar hartelust laten blijken hoeveel jij precies van jouw niche afweet, en hoe jij je klanten kan helpen. Door deskundige informatie te delen, kweek je vertrouwen, zelfs bij sceptische lezers die al het halve internet uitgelezen hebben. Hoe meer mensen van jouw hand lezen en leren, hoe meer ze jou zullen beschouwen als een expert. En ik hoef je niet te vertellen dat dat een comfortabele positie is, toch?

5. Delen is makkelijk

Mensen zijn doorgaans vriendelijke, sociale wezens. Als we iets lezen dat ons boeit, dan willen we dat delen. Gevolg: je bereikt mensen die je op andere manieren misschien nooit had bereikt. Neem bijvoorbeeld onze ecologische webshop-met-blog van hierboven: als trouwe lezeres Emma (die trouwe lezer is, maar nog geen klant door haar beperkte studentenbudget) het artikel over alternatieven voor in plastic verpakt wc-papier niet naar haar ouders had gestuurd, waren zij zelf nooit op het idee gekomen om alternatieven te gaan zoeken voor dat oude vertrouwde plastic pak. En dan hadden jouw wegen die van Emma’s ouders nooit gekruist. En dan liep jij nu die maandelijkse bestelling van een familievoorraad wc-papier mis. Jammer, toch?

Komt daar nog bij dat je naast vertrouwen op de vriendelijkheid van lezers, je blogposts natuurlijk ook kan gebruiken om je eigen social media te spekken. Want meer waardevolle social media content = meer interactie. En ja, ook dat wil je.

Waarom zou je niet bloggen?

Jaja Lotte, allemaal goed en wel, maar er zullen toch ook wel nadelen aan dit hele gegeven zitten? Zeker wel. Het grootste nadeel is dat er – zeker in het begin – best veel tijd in dat bloggen kan gaan kruipen. Gelukkig heb ik daar altijd nog wel wat extra van. Stuur mij een mailtje, dan bekijken we hoe ik je kan helpen.

Volg mij gerust ook op Instagram, waar ik naast mijn blogs ook mijn freelanceperikelen deel.

Terug naar de website.

Meer van dat

Namen verzinnen voor beginners: hier moet je op letten

Of het nu je kind is, je nieuwe service of je zaak: het ding moet een naam hebben. En zowel bij een kind als bij een service als bij een zaak is dat een Big Deal. Maar waar je bij het verzinnen van namen voor je kind beroep kan doen op apps, literatuur en vibes, kom je er op zakelijk vlak iets minder vlot vanaf. Tenminste, als je het goed wil doen. Ouders die beweren dat dé naam opeens in hun hoofd popte toen ze hun kind voor de eerste keer zagen, liegen. Die naam zat er altijd al, al hadden ze er misschien nog niet bewust aan gedacht. En ouders die hun kind bij de geboorte een dubbele naam geven ‘zodat het kind later zelf kan kiezen’? Die hebben gewoon geen zin om knopen door te hakken. Het aller- aller- allerbelangrijkste dat ik kan meegeven over het verzinnen van een naam is dit: er is niet één juiste oplossing. Dat is zowel een geruststelling – want echt fout kan je niet zitten – als een gigantische frustratie – want de mogelijkheden zijn eindeloos en waar begin je dan in hemelsnaam? Soorten namen Bedrijfsnamen kan je ruwweg onderverdelen in twee

Lees Verder

Werken met een copywriter – een timeline

Bestel nu je blogpost en krijg ‘m morgen in je brievenbus! Vraag binnen dit en een uur je webcopy aan, en ga morgen live! Content op maat: voor 22.00u besteld, morgen in huis! Nog nooit gezien? Klopt. Omdat dat niet is hoe het werkt. Mocht het kunnen, ik zou met plezier de Bol.com van de copywriters worden, al helemaal als ik er de omzetcijfers bij krijg. Maar helaas kost het meer tijd om een stukje persoonlijke tekst in elkaar te boksen dan om een random wc-borstel uit een magazijn te halen, in een busje te laden en tot bij je voordeur te rijden. Ja, zelfs als je daarvoor de Antwerpse ring moet trotseren. Was het maar alleen schrijven … Het schrijven zelf kan snel gaan. Als ik in the zone zit, en ik heb alle informatie die ik nodig heb, schrijf ik aan de snelheid van het licht. Daar zit dus het probleem niet. Het probleem zit ‘m in het verkrijgen van al die informatie – en dus ook in de communicatie die daarvoor nodig is. Maar geen nood, dat probleem hoeft helemaal geen probleem te worden, als de verwachtingen maar goed zitten en de afspraken duidelijk zijn. Dus breek

Lees Verder