Wat schrijf je op een blog? – Deel 1: hou je doel voor ogen

Je hebt een blog (ah ja, want I told you to), maar wat schrijf je er in godsnaam op? Begin niet in het wilde weg je gedachten neer te typen, want dan zit je met een doelloos online dagboek, en daar zit niemand op te wachten. Zorg er, nog voor je begint te schrijven, voor dat elke blogpost een doel heeft. Eén, en niet meer.

Over het algemeen kan je die doelen opdelen in drie categorieën.

Informeren.
Entertainen.
Inspireren.

Dat zijn drie duidelijke kapstokken waaraan je je blogposts kan ophangen. Sommige bronnen voegen ook nog overtuigen of activeren toe, maar dat vind ik zelf eerder achterliggende doelen. In de eerste plaats moet je content geschreven zijn vanuit de behoeften van je lezers, en dus niet vanuit jouw goesting om te verkopen. Doe je dat goed, dan komen ze vanzelf wel in actie.

Blogs schrijven die informeren

Teach’em, baby! Blogs die je lezer informeren, tonen dat jij weet waar je het over hebt, en dat ze dus bij jou moeten zijn voor al hun vragen (en bestellingen). Leg vaak gebruikte begrippen uit, toon het proces van idee tot product (of service), ga dieper in op je specialisatie en beantwoord elke vraag die jou ooit gesteld is. Over je job, that is.

Blogs schrijven die entertainen

Het hoeft niet altijd droge materie te zijn. Soms willen je lezers ook gewoon geëntertaind worden, en dan moet jij daarvoor zorgen. Leuke behind-the-scenes-beelden vallen in deze categorie, maar ook kennismakingen met je medewerkers, struggles vanop de werkvloer, challenges, lijstjes… you name it.

Blogs schrijven die inspireren

Wil je niet puur entertainen, maar ook niet alleen maar informeren, dan kan je je ook wagen aan het inspireren. Leef je in in je ideale lezer (en toekomstige klant), en probeer vanuit jouw vakgebied tips & tricks te geven om zelf aan de slag te gaan. Dat kan door een lijstje te maken met leesvoer, maar ook door verhalen van klanten te tonen, door stappenplannen te maken, … Alles wat je lezer goesting geeft om er zelf in te vliegen. Met behulp van jouw service of product, als het even kan.

1 post, 1 doel

Ga nu niet als een bezetene blogposts schrijven die én informeren én entertainen én inspireren. Er kan altijd een kleine overlap zijn, maar probeer er zo veel mogelijk voor te zorgen dat elke post een duidelijk doel heeft. Makkelijker voor jou, maar ook duidelijker voor de lezer, die weet wat te verwachten.

Dus wat schrijf je op je blog? Wat je maar wil, zolang het binnen deze drie categorieën valt. Duidelijk? Duidelijk! Makkelijk? Eitje! Stay tuned voor nog meer blogtips, want ik heb er nog wel wat in m’n mouw zitten.

Terug naar de website

Meer lezen over mijn copy-life? Instagram is the place to be!

Meer van dat

Namen verzinnen voor beginners: hier moet je op letten

Of het nu je kind is, je nieuwe service of je zaak: het ding moet een naam hebben. En zowel bij een kind als bij een service als bij een zaak is dat een Big Deal. Maar waar je bij het verzinnen van namen voor je kind beroep kan doen op apps, literatuur en vibes, kom je er op zakelijk vlak iets minder vlot vanaf. Tenminste, als je het goed wil doen. Ouders die beweren dat dé naam opeens in hun hoofd popte toen ze hun kind voor de eerste keer zagen, liegen. Die naam zat er altijd al, al hadden ze er misschien nog niet bewust aan gedacht. En ouders die hun kind bij de geboorte een dubbele naam geven ‘zodat het kind later zelf kan kiezen’? Die hebben gewoon geen zin om knopen door te hakken. Het aller- aller- allerbelangrijkste dat ik kan meegeven over het verzinnen van een naam is dit: er is niet één juiste oplossing. Dat is zowel een geruststelling – want echt fout kan je niet zitten – als een gigantische frustratie – want de mogelijkheden zijn eindeloos en waar begin je dan in hemelsnaam? Soorten namen Bedrijfsnamen kan je ruwweg onderverdelen in twee

Lees Verder

Werken met een copywriter – een timeline

Bestel nu je blogpost en krijg ‘m morgen in je brievenbus! Vraag binnen dit en een uur je webcopy aan, en ga morgen live! Content op maat: voor 22.00u besteld, morgen in huis! Nog nooit gezien? Klopt. Omdat dat niet is hoe het werkt. Mocht het kunnen, ik zou met plezier de Bol.com van de copywriters worden, al helemaal als ik er de omzetcijfers bij krijg. Maar helaas kost het meer tijd om een stukje persoonlijke tekst in elkaar te boksen dan om een random wc-borstel uit een magazijn te halen, in een busje te laden en tot bij je voordeur te rijden. Ja, zelfs als je daarvoor de Antwerpse ring moet trotseren. Was het maar alleen schrijven … Het schrijven zelf kan snel gaan. Als ik in the zone zit, en ik heb alle informatie die ik nodig heb, schrijf ik aan de snelheid van het licht. Daar zit dus het probleem niet. Het probleem zit ‘m in het verkrijgen van al die informatie – en dus ook in de communicatie die daarvoor nodig is. Maar geen nood, dat probleem hoeft helemaal geen probleem te worden, als de verwachtingen maar goed zitten en de afspraken duidelijk zijn. Dus breek

Lees Verder