Een maandelijks stresske en leren ziek zijn – Dagboek van een freelancer #4

En voor je er erg in hebt, is je derde kwartaal als freelancer alweer voorbij. Het is maf hoe snel het allemaal gaat, en dus werd het weer eens tijd voor een dagboekje. Met deze keer: mijn eerste ziektedagen, een maandelijks terugkerend fenomeen en de stijgende lijn van mijn zelfvertrouwen.

Vorige keer was ik nog vol van het versturen van mijn eerste factuur, vandaag is het bijna een gewoonte geworden (en beperk ik mijn vreugdedansjes tot een interne pirouette). Om eerlijk te zijn: ik had niet verwacht dat het zo vlot zou lopen (momentje, ik ben efkes hout gaan zoeken om vast te houden). Het gaat goed met Studio Lot, en ik ben daar bijzonder trots op. Natuurlijk gaat niet alles van een leien dakje, maar ik krijg steeds meer vertrouwen in mijn eigen kunnen, en daarmee groeit ook het vertrouwen van klanten in mij. En dat zorgt dan weer dat mijn zelfvertrouwen nog wat meer stijgt. Enzoverder, enzoverder, je snapt me.

Het terugkerende ‘help, wat nu?’-moment

Een interessant fenomeen dat ik de afgelopen maanden heb leren kennen is het “help, wat nu?”-moment. Dat dringt zich tegen het einde van elke maand wel een keertje op, als mijn agenda – die net nog ramvol zat – er opeens heel leeg uitziet. Goed voor een klein paniekske, het grondig nakijken van mijn financiële toestand, het opstellen van een streng overlevingsplan, en dan, gelukkig, meestal ook een verlossend telefoontje met een nieuwe opdracht. Een fascinerend fenomeen is het, en volgens mij kom ik er de komende jaren niet meteen vanaf. Yay, #freelancelife!

Nieuwe uitdagingen galore

Maar meer dan paniekskes, zijn er gelukkig nieuwe uitdagingen. Mensen weten mij te vinden, en dat uit zich in zotte kansen, die ik, met klamme handjes weliswaar, heel graag aanneem. Schrijven voor zorgpersoneel? Yes, bring it on! Een ganse e-mailflow, gericht op IT’ers? Da’s zeker da! En als kers op de taart (ik heb nu eenmaal een zwak voor journalistieke opdrachten), heb ik de afgelopen maand mijn eerste artikel voor Bloovi geschreven.

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen die niet zo vlot verlopen. Soms is er geen match met de opdrachtgever. Soms liggen de verwachtingen te ver uit mekaar. Soms lukt het gewoon niet. Da’s lastig, maar omdat er steeds nieuwe klanten bijkomen, en oude blijven terugkomen, wordt het elke keer makkelijker om met die tegenslagen om te gaan.

Ziekteverlof, wat is dat?

Over tegenslagen gesproken: maart was de maand waarin ik me voor de eerste keer ziek meldde. Bij mezelf dan. Had je het mij een jaar geleden gevraagd, dan zou ik gezegd hebben dat dat een van mijn grote valkuilen zou zijn. Maar ik moet zeggen, ik heb het er goed vanaf gebracht. In plaats van doorbulldozeren tot het eindelijk weekend werd, heb ik mezelf zowaar de tijd gegund om te rusten. Ik was niet volledig vrij, daarvoor waren er te veel deadlines, maar ik heb wel zwaar geschrapt in het programma, en alleen het hoogstnoodzakelijke gedaan. Vanuit bed, met meer dan genoeg pauzes (lees: dutjes). Schouderklopje voor mezelf!

Long story short: het waren een bewogen aantal maanden, maar ik heb nog steeds geen seconde spijt van mijn sprong in het freelancers-diepe. Ik ben alleen maar benieuwd wat er nog komt.

Nog beter op de hoogte blijven van mijn bestaan als freelance copywriter? Volg me op Instagram!

Terug naar de website

Meer van dat

Namen verzinnen voor beginners: hier moet je op letten

Of het nu je kind is, je nieuwe service of je zaak: het ding moet een naam hebben. En zowel bij een kind als bij een service als bij een zaak is dat een Big Deal. Maar waar je bij het verzinnen van namen voor je kind beroep kan doen op apps, literatuur en vibes, kom je er op zakelijk vlak iets minder vlot vanaf. Tenminste, als je het goed wil doen. Ouders die beweren dat dé naam opeens in hun hoofd popte toen ze hun kind voor de eerste keer zagen, liegen. Die naam zat er altijd al, al hadden ze er misschien nog niet bewust aan gedacht. En ouders die hun kind bij de geboorte een dubbele naam geven ‘zodat het kind later zelf kan kiezen’? Die hebben gewoon geen zin om knopen door te hakken. Het aller- aller- allerbelangrijkste dat ik kan meegeven over het verzinnen van een naam is dit: er is niet één juiste oplossing. Dat is zowel een geruststelling – want echt fout kan je niet zitten – als een gigantische frustratie – want de mogelijkheden zijn eindeloos en waar begin je dan in hemelsnaam? Soorten namen Bedrijfsnamen kan je ruwweg onderverdelen in twee

Lees Verder

Werken met een copywriter – een timeline

Bestel nu je blogpost en krijg ‘m morgen in je brievenbus! Vraag binnen dit en een uur je webcopy aan, en ga morgen live! Content op maat: voor 22.00u besteld, morgen in huis! Nog nooit gezien? Klopt. Omdat dat niet is hoe het werkt. Mocht het kunnen, ik zou met plezier de Bol.com van de copywriters worden, al helemaal als ik er de omzetcijfers bij krijg. Maar helaas kost het meer tijd om een stukje persoonlijke tekst in elkaar te boksen dan om een random wc-borstel uit een magazijn te halen, in een busje te laden en tot bij je voordeur te rijden. Ja, zelfs als je daarvoor de Antwerpse ring moet trotseren. Was het maar alleen schrijven … Het schrijven zelf kan snel gaan. Als ik in the zone zit, en ik heb alle informatie die ik nodig heb, schrijf ik aan de snelheid van het licht. Daar zit dus het probleem niet. Het probleem zit ‘m in het verkrijgen van al die informatie – en dus ook in de communicatie die daarvoor nodig is. Maar geen nood, dat probleem hoeft helemaal geen probleem te worden, als de verwachtingen maar goed zitten en de afspraken duidelijk zijn. Dus breek

Lees Verder